A pillanat, amikor Marlon Brando karjába vett egy kóbor kutyát
Monolith by Susan Végh – Ikonok: Marlon Brando
A hideg, párába burkolt dokkokon a kamera forogni kezdett. 1954-et írtak, a film pedig, amit forgattak, később filmtörténelmet írt: On the Waterfront – magyarul A vízparton.
A stáb tagjai fázósan toporogtak, a levegő sós és nyirkos volt, a hajók láncai csikorgó hangot adtak. És akkor, valahonnan a ködből, előbukkant egy apró, reszkető kutya.
Senki sem figyelt rá. Csak Marlon Brando.
Elia Kazan, a film rendezője, nem kiáltott, hogy „vágás”.
Hagyta, hogy a kamera tovább forogjon.
És ezzel megszületett a filmtörténet egyik legváratlanabb, legemberibb pillanata.
A jelenet a film végső változatában is benne maradt. Egy röpke, de mélyen emberi pillanat – a nyers valóság és az ösztön találkozása. Olyan pillanat, amelyben a gyengédség átszeli a keménységet, és az együttérzés felülírja a forgatókönyvet.
A film később tarolt az Oscar-átadáson: tizenkét jelölésből nyolcat megnyert, köztük a legfontosabbakat – a legjobb film, a legjobb rendező és a legjobb férfi főszereplő díját is. De ami igazán halhatatlanná tette, az nem csupán a díjak sora volt, hanem az a pillanat, amikor Brando karjaiban ott pihent a névtelen kutya, aki örökre beégett a filmtörténetbe.
És ez a pillanat – ez a halk, látszólag jelentéktelen mozdulat – mindent elmond arról, mi tette Marlont ikonná.
Nem a hírnév, nem az Oscar-díj.
Hanem az, hogy ember tudott maradni ott is, ahol minden más csak szerep volt.



