Kaptam Nepálból egy kisebb mennyiségű valóban kolostorban készült karkötőt, zömében a szokásos piros, de van közte néhány sárga is. Először oszlassunk el néhány félreértést. Sokan a vörös színe miatt automatikusan azonosítják más vallások vörös karkötőivel pl. kabbalah, vagy a hindu hagyományokban a kalava, de ennek a karkötőnek ehhez semmi köze nincs. Azok általában zsinórok. Itt szokott előfordulni a másik félreértés, hogy sokan összetévesztik az áldás zsinórral. Biztosan többen láttatok már képeket buddhista szerzetesekről lámákról, akiknek csuklóján egy megkötött zsinór található, mint például az én csuklómon is. Azok áldás zsinórok. Az áldás zsinórt lámák szerzetesek áldják meg szigorú szertartások során. Nem megvásárolható tilos érte pénzt kérni! Az áldás zsinórt csak kapni lehet leggyakrabban beavatások vagy egy szertartás után. Ha felvetted akkor már nem szabad levenni. Tehát az áldás zsinór mélyebb tartalommal bír.
bír.
Akkor mi ez és honnan az ereje? Árulják buddhista szerencse karkötőnek láttam már szerelem karkötőként is. (sicc! �) Bár a legelterjedtebb szín a piros, de más színeket is használnak, tehát a kabbalah féle megközelítést elfelejthetjük. Minden színnek megvan a maga jelentése valamit szimbolizál. A piros szín például Buddha Amitabhá-hoz kötődik akit a tibeti művészetben piros testtel ábrázolnak. A piros az életerőt és megőrzését jelenti a gyökér csakrát képviseli és erősíti a földelés és a biztonság érzését, védelmet ad. Az ösí tibeti vallás a bon idején a tibetiek vörös ásványi festéket kentek arcukra, hogy megóvja őket a szellemektől, később a szín a szent csarnokok falára került, ahol híres szerzetesek sírja található. Legjobb példa erre Potala vörös palotája, amely megvédi az egymást követő Dalai Lámá-k sírjait. A sárga a napfény színe az élet és a kreativitás örömét. A föld színe, tehát a gyökerek és a földdel való egyenlőség szimbóluma, mint ilyen a gazdagságé is. Több sárga templom vagy meditációs csarnok létezik. Hagyomány, hogy csak a rangos kolostorok vagy a híres szerzetesek lakóhelye lehet sárga színű.
A karkötő csomózva van. A végtelen csomó a tibeti /buddhista nyolc szerencsejel egyike sokféle értelmezése van. Állítólag Buddha végtelen bölcsessége és együttérzése. Ábrázolja a valóság természetét, ahol minden összefügg egymással. Minden templom falán megtalálható. Állítólag Tibetben a végtelen csomó elhelyezése egy ajándék- vagy üdvözlőkártyán úgy értendő, hogy kedvező kapcsolatot hoz létre az adományozó és a címzett között. számos kultúrában megtalálható, van, ahol véget nem érő szerencsét jelent. Kínában a hosszú élet a folytonosság, a szeretet és a harmónia szimbóluma.
Tehát megvannak a színek a csomó vajon ettől olyan különleges? Nem. Az igazi karkötőket szerzetesek készítik „szabad idejükben”. A bevétel a kolostor fennmaradásához szükséges. Egy buddhista szerzetes gyakorlatilag minden szabad pillanatban a szent mantrákat mondja. A karkötők hagyományosan ezekben az időszakokban készülnek. Összegyűlnek egy kisebb teremben leülnek ölükben egy köteg mala zsinórral és elkezdik csomózni a karkötőt. Egy csomó - egy mantra és újra és újra. A mantra tulajdonképpen egy különleges ima, mint minden imánál nemcsak a szavak jelentése számít, hanem a hangok rezgése is. A rezgés energia minden szent mantra erőteljes gyógyító védő tulajdonsággal rendelkezik. A mantrák ereje áldása a karkötő része lesz. A keresztény hagyományban, ha egy templomot bezárnak ún. leveszik róla a szentséget. Dehogy veszik le, nem tudják. Menj be és érezni fogod, az évtizedeken át elmondott imák ereje ott van. Beépült minden téglába, minden padba, ott rezeg minden pillanatban, ezért olyan megnyugtató bemenni egy templomba vagy bármilyen más szent helyre. Ettől ilyen különleges egy ilyen karkötő. Egy szerzetes gyakorlattól függően állítólag 30-50 perc alatt készít el egy karkötőt. Nincs benne arany, ezüst de ez az igazi szakrális ékszerkészítés, nem teátrális maszlagok csak az ima ereje.
Ez inspirál. Éveken át gyakoroltam azt, hogy a kezem közül kikerült munkák ilyenek legyenek. Ezért dolgozom úgy ahogy dolgozom. Asztalomon minden tárgynak jelentősége van és hagyományok szerinti még az elhelyezésük is. Ezért van a szentelt szobor a kristályok, a gyertyák. A tisztításhoz csak eredeti nepáli burmai füstölőket és egy ritka hold tál. Amíg dolgozom mindig mantra szól és én is mormolom közben. Egy gyöngy - egy mantra. Persze be lehetne dobni egy tál sós vízbe vagy tönkremegy vagy nem és gyorsan felfűzni. A végeredmény ugyanúgy nézne ki, de ugye szerinted sem lenne ugyanaz. Így egy karkötő elkészítése nekem is 40-50 perc, de tökéletes. Szerintem. Mégis amikor kéz beveszek egy ilyen csomózott karkötőt megdobban a szívem és rájövök milyen piciny vagyok. Valahol a világ egy távoli pontján a magas hegyek között egy szerzetes egy darab zsinórból ilyen tökéletest alkotott. Egy csomó – egy mantra.
Köszönöm, hogy megtiszteltél figyelmeddel.
Tashi delek – Namaste
UI. ez nem áldás zsinór, nem kell éjjel nappal hordanod, sőt javaslom, hogy fürdésnél éjszakára vedd le. Így tovább veled marad. Még valami, amit keserű tapasztalataim miatt le kell írnom. A blogomban szereplő szöveg a saját szellemi tulajdonom, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nem másolsz belőle. Azon kívül, hogy nagyon rossz karmát eredményez, jogi lépéseket is magához vonz.